Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad
Logotyp för Borås Stad

Kvalitet, resultat och jämförelser

Vi ska möta boråsarnas önskan om hög kvalitet på service, ökad valfrihet, inflytande och delaktighet. I Borås Stad arbetar vi målmedvetet med att utveckla kvaliteten i tjänster och service som kommunen erbjuder. Vägledning i detta arbete är professonalism, engagemang och lärande.

Systematisk uppföljning

Vi ska systematiskt följa upp och analysera kvalitet ur olika synvinklar, alltså på ett ordnat och regelbundet sätt. Syftet är att

  • få veta brukarnas uppfattning om ett antal områden.
  • få underlag för förbättringar i verksamheterna.
  • ge kommuninvånarna information om kvaliteten på kommunens service.
  • ge stöd till de förtroendevalda i dialogen med medborgarna om kommunens verksamhet.

Följande modeller vi använder

  • Brukarundersökningar
  • Lokal uppföljning av ungdomspolitiken, LUPP
  • Statistikmyndighetens (SCB:s) medborgarundersökning
  • Kommunens Kvalitet i Korthet, KKiK
  • Öppna jämförelser
  • Löpande Insikt
  • Kritik på teknik

Även nationella myndigheter gör både regelbundna och riktade tillsyner i kommunens verksamheter, utöver de undersökningar som vi deltar i eller själva genomför. Tillsynsrapporterna är ytterligare ett underlag för att förbättra och utveckla verksamheterna, tillsammans med synpunkts- och avvikelsehanteringen.

Ikon: pratbubblor

Om du har frågor kontakta:

Telefon:

Senast ändrad:

Ändrad av:

Dela sidan: Kvalitet, resultat och jämförelser

Facebooksymbol LinkedInsymbol E-postsymbol
Ikon: tidning

Nyheter

Ikon: Kalender

Kalender