- Borås Stad
- / Borås Stad på lättläst
- / Omsorg och stöd
- / Färdtjänst och riksfärdtjänst
Färdtjänst och riksfärdtjänst
Om du har funktionsnedsättning kan du ansöka om färdtjänst och riksfärdtjänst.
Färdtjänst
Länk till annan webbplats.
Om du inte kan åka buss eller tåg
på grund av din funktionsnedsättning
kan du ansöka om färdtjänst.
Färdtjänst är en form av kollektivtrafik.
En handläggare utreder om du har rätt till färdtjänst.
Den som har rätt till färdtjänst åker
taxibil eller specialfordon.
Du betalar för resorna.
Färdtjänst gäller för resor inom Borås stad
och 10 kilometer in i andra kommuner från Borås.
Riksfärdtjänst
Riksfärdtjänst är för resor till andra kommuner.
Du ansöker om riksfärdtjänst för varje resa.
En handläggare utreder om du har rätt till riksfärdtjänst.
Du har rätt till det färdmedel som gör resan möjlig.
Det kan vara med tåg, buss, flyg, personbil eller specialfordon.
Du betalar för resan.
Ansök om färdtjänst och riksfärdtjänst Länk till annan webbplats.
Om du vill veta mer
Om du vill ha hjälp med att fylla i ansökan eller
om du vill veta mer kan du ringa oss.
Ring Borås Stads växel och be om att få prata med en handläggare på Tekniska förvaltningen.
Om du har frågor kontakta:
E-post:
Telefon:
Senast ändrad:
Ändrad av: