- Borås Stad
- / Borås Stad på lättläst
- / Bo, bygga och trafik
- / Det är viktigt du mår bra där du bor
- / Återvinning av avfall
Återvinning av avfall
Det är bra att använda
material flera gånger
i stället för att slänga det
när det har använts en gång.
Det kallas återvinning.
Genom återvinning sparar vi på
naturens resurser.
Exempelvis kan gamla plastsaker
bli nya produkter av plast.
En del av ditt avfall kan också bli
värme för lägenheter och hus
när det eldas upp i ett värmeverk.
Återvinningsstationer – för mindre avfall
Det finns cirka 70 platser i Borås
där du kan själv kan sortera
tidningspapper och
förpackningar av plast, metall,
glas och kartong.
Dessa platser kallas
återvinningsstationer.
Återvinningscentraler – för större avfall och farligt avfall
Det finns fem platser i Borås
där du kan lämna stort avfall och
farligt avfall.
Dessa platser kallas
återvinningscentraler.
Återvinningscentralerna har
öppet vissa tider.
När de är öppna finns det
personal där som kan hjälpa dig
att sortera ditt avfall rätt.
Vill du veta mer?
Här kan du läsa mer om var
du hittar återvinningscentraler
och återvinningsstationer i Borås.
Länkar
- Återvinningscentraler
Länk till annan webbplats.
- Återvinningsstationer
Länk till annan webbplats.
- Borås Energi och Miljö AB
Länk till annan webbplats.
Borås Energi och Miljö
tar hand om avfallet från ditt hushåll.
På deras webbplats finns mer att läsa
om hur du ska sortera ditt avfall.
Om du har frågor kontakta:
E-post:
Telefon:
Senast ändrad:
Ändrad av: